Tot ziens Europa! (Oversteek La Gomera – Gambia dag 2)

Gisteren hebben we voor de tweede keer sinds ons vertrek Europa achter ons gelaten. Nu voor iets langere tijd. La Gomera was zó prachtig dat we daar ook best twee maanden door hadden kunnen brengen (daarover later meer in een aparte blog), maar de passaatwind roept ons. Veel tijd is er niet om te treuren over bijvoorbeeld de fijne tapasjes die we achter laten, want direct buiten de haven van San Sebastian staat er wind. 7 Beaufort met vlagen naar 8. De windmeter heeft een maximale vlaag van 45,2 geklokt (windkracht 9).

Gelukkig waren we voorbereid. Voor deze eerste dag van onze overtocht was de meeste wind voorspeld. Bovendien is het gebied ten oosten van La Gomera berucht om zijn ‘acceleratiezone’; de wind wordt daar om de hoek van de bergen geduwd en wordt plaatselijk zomaar 3 Bft krachtiger dan ‘ie al was. Vergelijk het met de windvlagen die je op de hoek van een hoog gebouw kunt voelen. Wij hebben in de haven daarom al het derde rif in het zeil gestoken en surfen met een piepklein stukje zeil alsnog met 10 knopen van de golven af. Gaat lekker!

Als we na een paar uurtjes surfen de acceleratiezone voorbij zijn, wordt de wind gelukkig rustiger. We lunchen met de pastasalade die Stijn voor vertrek al heeft gemaakt. De rest van de dag verloopt rustig. ’s Avonds zakt de wind zo ver in dat we het zeil binnen moeten halen en de motor starten.

De nacht verloopt heel rommelig. Vaak net te weinig wind om te zeilen, maar regelmatig ook net genoeg. We zijn de hele nacht druk met klapperende zeilen, zeil opdoeken, zeil weer hijsen. De golven gooien de boot van links naar rechts. Niet alleen de huisraad, maar ook degene die net even wat slaap probeert te pakken, wordt mee van links naar rechts gegooid.

Vanochtend wakker geworden met wat bewolking, maar inmiddels schijnt de zon weer, zijn de golven wat rustiger en is de wind toegenomen tot lekker zeilwindje. De wereld ziet er weer anders uit. Om beurten vandaag maar even wat slaap inhalen.

De statistieken:

– Locatie: 26°21’7″ N, 17°41’38” W (of kijk op deze link: http://map.iridium.com/m?lat=26.352038&lon=-17.694150)

– Dagafstand eerste etmaal: 111 mijl

– Afstand nog te gaan: 824 mijl

– Aantal vissen gevangen (speciaal voor Freek): 0 *

*Hier dient bij opgemerkt te worden dat de vislijn nog niet buiten heeft gehangen 😊

2 gedachten over “Tot ziens Europa! (Oversteek La Gomera – Gambia dag 2)”

1. Hi ys,
    Hele goede oversteek toegewenst met veel visjes en wind achter jullie. Zodat de boom uitkan
    Wij zijn nog in las palmas, willen maandag naar het zuiden van gc, dan naar tenerife en dan gaan we ook san sebastiaan onveilig maken.
    Hebben met een auto gc doorkruist. Echt de moeite waard. Zijn de grote stad wel zat
    Nigmaals rustige en fijne oversteek

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *