Odden – Ballen, 31nm

Als we wakker worden, horen we meteen dat er maar weinig wind staat. Yvet gaat al vroeg een rondje hardlopen in de prachtige omgeving van Odden. Klaprozen kleuren hier hele stukken van het land rood, prachtig om te zien. Fijn om al hardlopend nog wat meer van de omgeving te ontdekken!

Ondertussen kneedt Stijn deeg voor een heerlijk brood. Als het brood 9.00 uur uit de oven komt, gooien we los en vertrekken. We eten uit het vuistje een heerlijk ontbijt van vers brood met worstjes.

Er staat maar een knoop of 7 wind en ook nog precies op de kop. Dan maar op de motor het eerste stuk varen. Het schiereiland van Sjaelland heeft aan de noordwestkust een flink lange uitloper. Achter deze uitloper strekt zich ook nog eens een kilometers lang rif uit (Sjaellands Rev), net onder de wateroppervlakte. Midden in dit rif zit ergens een betonde doorgang (Snekkeløb) waar we met licht weer (en dat is het vandaag) een flink stuk af kunnen snijden. De doorgang is vandaag heel goed te doen, maar we kunnen ons goed voorstellen dat het hier met wat meer wind, golven en stroom een lastig stukje is.

Als we na de doorgang een iets zuidelijkere koers kunnen gaan varen, trekken we onze zeilen uit. Als we dat net gedaan hebben, zien we plotseling een bruine vin achter de boot… en nog een… en nog een paar! We weten dat dit het leefgebied van zowel tuimelaars als bruinvissen is, straks maar eens even opzoeken wat we nou gezien hebben!

Uit het onderzoek dat we later in het biologisch internetarchief uitvoeren, blijkt dat we naar alle waarschijnlijk een aantal Bruinvissen hebben gezien (www.zoogdiervereniging.nl/node/291).

Rond 14.30 uur komen we – na het laatste stuk motorgezeild te hebben – in Ballen aan. In de haven zijn boxen tussen palen, maar wel op ‘Zweedse’ wijze: aan de kopse kant van de steiger zijn rondom ook boxen aangelegd. Wij parkeren onze boot schuin aan de kopse kant van de steiger, met de neus vlak tussen de neuzen van twee andere boten. ’s Middags lezen we lekker wat op de boot en rond etenstijd vinden we een fijn restaurant aan de haven, waar we op het terras – dat enigszins mediterraan aandoet – een hele lekkere vis van de dag eten: een platvis met witte asperges en een heerlijke (kreeftachtige?) saus. Heerlijk! We doen maar eens gek en bestellen er een fles Pinot Blanc bij. Dat is één van de goedkopere wijnen op de kaart, maar die kost nog steeds 275 DKK, wat omgerekend bijna 40 Euries is. Kwestie van de Nederlandse maatstaf in ons achterhoofd vanavond even uitschakelen. We genieten volop!

Na het eten trakteren we onszelf nog op een ijsje bij een lokaal Ishus, voor we terug wandelen naar de boot. De haven ligt er prachtig bij, nu de vrolijke kleuren van de boten en huisjes om de haven nog eens extra oplichten in het warme avondlicht. Als we terug op de boot komen, kneedt en bakt Stijn alvast een brood voor de volgende dag; omdat de Windguru aangeeft dat er 5.00 uur en om 8.00 uur nog aardige wind staat en die om 11.00 uur zou wegvallen, willen we wederom vroeg vertrekken. We gaan dus op tijd slapen. Het lijkt een terugkerend patroon te worden deze vakantie…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *