Knopjes

De afgelopen 24 uur zit er iemand met de knopjes te spelen. De knopjes voor windrichting, windkracht, zonneschijn en regen. En diegene doet maar wat, zo lijkt het.

We hadden het al een beetje aan zien komen op de weervoorspellingen. Elke dag halen we twee weermodellen binnen via de satelliettelefoon (voor kenners: het GFS- en het ECMWF-model). Beide weermodellen zijn het erover eens dat er een uitloper van een noordelijker gelegen depressie over gaat komen. Maar beide modellen wisselen van mening over wat de effecten ervan gaan zijn. Het ene zegt geen wind, het andere zegt een beetje wind. Over de richting spreken ze elkaar tegen.

En dan weten wij: het kan vriezen, het kan dooien. We houden vanaf gisteravond de wind, de wolken en de luchtdruk dus goed in de gaten. Tegen de tijd dat het donker is en Stijn voor een paar uur zijn nest in duikt, zie ik in de verte een dikke zwarte band met bewolking komen. Omdat er tot dan toe heel weinig wind staat en het grootzeil de hele middag heeft geklapperd hebben we dat al naar beneden gehaald en varen we alleen op de genua, met ruime wind de nacht in. Ik bereid me voor: luiken dicht, zeiljack aan, kuipkussens in de bakskist… en hou ondertussen de wolk in de gaten op de radar. Niets te zien.

Zolang het rustig blijft, kan ik mooi op mijn ereader weer eens het boek over het weer erbij pakken. Even de kennis over kou- en warmtefronten opfrissen. Is die band al het voorspelde koufront? Ik zit te wachten tot de wolk zichzelf uit gaat pakken, maar er gebeurt niets. De druk verandert niet. De wolkenband lost voor mijn ogen weer op. Mooi!

Maar nog steeds weinig wind. De nacht sukkelen we door. Er staat net genoeg om de genua te laten staan, maar regelmatig klappert het enorm. De wind varieert en tegen de ochtend zien we opnieuw een band met donkere bewolking aankomen. Het is inmiddels licht, dus we kunnen aan de wolken zien dat dit het voorspelde koufront is. Een koufront ontstaat als een gebied met koude lucht een gebied met warme lucht inhaalt. Die twee botsende luchtlagen geven in het algemeen wat commotie, zoals regen en meer wind.

Voor de zekerheid reven we wat (reven betekent de zeilen kleiner maken), hoewel we niet heel veel wind verwachten. We zitten namelijk aan het uiteinde van het koufront, ver weg van het centrum van de depressie.

Terwijl de wolken steeds dichterbij komen, trekt de wind aan. In 10 minuten tijd gaan we van 5 knopen wind naar 20 knopen wind. Maar we zijn er blij mee, want na een nacht en een ochtend zijn we het geklapper van de zeilen wel zat. Het front is gelukkig niet heel heftig. We krijgen amper meer dan 20 knopen wind (windkracht 5). Stijn staat heerlijk te zeilen tussen de squalls door. Het uitzicht is bovendien spectaculair: we kunnen de scherpe randen van het front ontzettend goed zien liggen. Het loopt met een boog van de ene kant aan de horizon helemaal naar de andere kant. Eigenlijk is het de eerst keer dat we zó bewust zo’n front over zien trekken en dat er zó zichtbaar is hoe het ontstaat. We zijn ervan onder de indruk.

Inmiddels is de wind weer afgenomen tot nét zeilbaar, ligt de band achter ons en schijnt er een waterig zonnetje door de sluierbewolking heen. Nog steeds is de weinige wind die er is wat variabel van snelheid en richting, dus we blijven er bovenop zitten, om van elk zuchtje te profiteren.

Op basis van het laatste weerbericht hebben we deze ochtend trouwens besloten om de koers te verleggen naar noord. We zien wat mogelijkheden om binnenkort een keer de band met windstiltes over te steken. De ontwikkeling is nog niet heel stabiel, dus misschien ziet het er morgen alweer anders uit. Maar voor nu gaan we ervoor!

Oh ja, en als dan toch iemand met de knopjes wil spelen: wij houden van 15-20 knopen ruime wind richting de Azoren. Bij voorkeur zonder squalls. En anders moet je er met je tengeltjes vanaf blijven 😉

De statistieken:

– Dagen onderweg: 7

– Totaal afgelegde afstand: 780 nm

– Afgelegde afstand afgelopen etmaal: 95 nm

– Afstand nog te gaan: 1463 nm (in een rechte lijn)

– Onze lokatie om 16.20 uur UTC: 24°31’79 N, 052°11’80 W

8 gedachten over “Knopjes”

1. Even een vraagje: hoe moet ik jullie locatie opzoeken? Google map snapt UTC: 24°31’79 N, 052°11’80 W niet…….

1. Hi Joris,
      UTC is de “universele tijdzone”, en ongeveer gelijk aan GMT (Greenwich mean time). In de zomer zitten we in Nederland in tijdzone UTC+2, 16:20 UTC is bij ons dus 18:20. De Amuse bevond zich toen in UTC-3, in theorie was het daar dus 13:20.
      24°31’79 N, 052°11’80 W is de postitie in de wereld (northing en easting) gegeven in graden, minuten en decimale minuten. Google Maps werkt alleen met graden, de getallen achter het graden teken (°) moet je delen door 60 en optellen bij het getal voor het graden teken. Als je in Google zoekt naar 24.5 N 52.2 W, vind je de positie van de Amuse.

2. René en Truus

Wat vervelend nou dat die weermodellen het maar niet eens kunnen worden. Iene-miene-mutte dus, God zegene de greep. Hoe stem ik toch die weergoden gunstig?
    In elk geval geldt er voor mij maar één knopje, dát waar de voor jullie ideale windrichting, -kracht en -snelheid onder verstopt zitten 😉 (en uiteraard zónder squalls)!!! Zoek, zoek, zoek…
    Op naar gunstiger omstandigheden, heel veel liefs, XXX

3. Nou ik speel ook niet met de knopjes, zou me schuldig voelen.
    Succes en een behouden vaart vanuit Stein

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *